A járványhelyzet kezdete óta nem járhatunk kórházba, azonban az Amigók megtalálják azokat a kreatív módszereket, amivel az online bevetéseket is színessé és érdekessé varázsolják. Blanka Amigo mesél ezen a héten az Amigos Online programról.

1. Mi a célja szerinted az Amigos Online programnak?

Az Amigos Online célja, hogy ne hagyjuk egyedül a gyerekeket ebben a nehéz időszakban. Ha nem mehetünk be a kórházba, akkor se maradjanak magukra, ne legyenek magányosak, legyen egy barátjuk, egy tanulótársuk, akire ilyenkor is számíthatnak. Az Onlineban elsődlegesen otthon gyógyuló gyermekek vesznek részt, sokukkal már találkoztunk a kórházban a lezárások előtt, illetve egészségügyi dolgozók gyermekei és más alapítványoktól érkezett gyerekek. Egy gyerkőccel két Amigo foglalkozik, hetente 2 alkalommal. Egy foglalkozás pedig mindig mást rejteget. Természetesen tanulunk, haladunk a sulis anyaggal, mindezt azonban az Amigóktól megszokott játékos keretek között, emellet játszunk, beszélgetünk és jól érezzük magunkat. 

2. Szerinted mik a legnagyobb kihívások, és mik a legnagyobb előnyei az online térnek?

Az online térben lévő foglalkozások egyszerre adnak rengeteg előnyt, ugyanakkor hátránnyal is járnak. Elképesztően rugalmasak tudunk lenni, ha ír az anyuka, hogy bocsi késésben vannak, akkor simán csak hátrébb toljuk a foglalkozást egy órával, és semmi bosszankodás nincsen, hiszen nem éppen a kórházban várokozom rájuk, hanem addig itthonról bármi teendőmet elintézem. Emellett az online tér segítségével rengeteg olyan gyerkőccel és családdal tudtuk felvenni a kapcsolatot, akiket normál esetben nem értünk volna el. Összefogtunk más alapítványokkal. Én személy szerint egy másik Amigóval karöltve egy Kikapcsos gyerkőccel foglalkozom, akit az online programnak hála ismertünk meg.
Óriási előny emellett már maga a tudat, hogy még egy világjárvány kellős közepén sem hagyjuk magukra a gyerekeket. Hiszen a látogatási tilalmak jogosak, mi sem szeretnénk kockáztatni a gyerkőcök egészségét azzal, hogy bemegyünk a kórházakba, azonban a tableteknek hála így is ott vagyunk. Akinek szüksége van ránk, megtalál, senki nem marad egyedül, se a kórházban, se akkor ha már otthon gyógyulgat. 

Hátrány azonban, hogy itt nem csak magunkra hagyatkozhatunk, rengeteg mindennek ki vagyunk szolgáltatva. Többször előfordult, hogy megszakadt a kapcsolat, nem jó az internet. Emellett rengeteget kell készülni egy-egy foglalkozásra, hiszen bármennyire is végtelen az internet lehetőségeinek tárháza, igen szűkös az olyan programok száma, amelyek számítógépen keresztül is hasznosak és élvezetesek. Egy foglalkozás 60 perces és pontosan ennyit is készülök foglalkozás előtt az órára is. Feladatlap gyártás, online feladatok összeírása, játékok kitalálása. Ez rengeteg időt és energiát igényel, hogy összerakjak egy olyan órát, amely hasznos a gyerkőcnek, haladunk az iskolai anyaggal benne, de mellette élvezetes is.

3. Milyen kreatív oktatási formákkal próbálkoznak az Amigók? Szerinted milyen motiváció működik jól a gyerekeknél?

Életkortól függ, hogy mi válik be a gyerekeknél. A nagyobbak, akik már gimisek, sokkal könnyebben rávehetők a tanulásra, náluk nem kell mindenféle rafinált trükköt bevetni ahhoz, hogy megírják a házi feladatot. 

A kisebbekkel már nem ilyen egyszerű. Sokkal szívesebben beszélgetik el, játszák el az időt, mintsem tanuljanak, ami igazából teljesen érthető, hát mégis ki szeretne még a suli után délután is tanulni?! Azonban az Amigók is egyre tapasztaltabbak, egyre több trükkünk van, hogy hogyan lehet a játékos tanulást digitálisan is megvalósítani. A kedvenc példáim:

  • Judit Amigo úgy tanulta meg egy kislánnyal a számítógép részeit az informatika órára, hogy kivagdosták papírból, így kézzel foghatóvá vált a kislány számára és sokkal izgisebb volt vágni és ragasztani, mint csak szóban elmondani.
  • Peti Amigóval a szöveges matek feladatokhoz Lego építőkockákat csatoltunk, így mindig annyi darab építőkockát használtunk fel, amennyi az adott feladat kiszámolásához kellett, majd az eredményre kapott legókból mindig építethetett a kisfiú.
  • Vera Amigo az angol mondatalkotáshoz azt találta ki, hogy a nagyfiú kedvenc sorozatának a szereplőit fogják jellemezni: “He is nice…”
  • Rebi Amigo pedig rendszeresen origamizik a kislánnyal, hogy színesítsék a tanulást

4. Te hogy érezted magad az első foglalkozásod előtt? Milyen érzések kavarogtak benned?

Borzasztóan izgultam, fogalmam sem volt, hogy mi vár rám, mennyire leszek képes kreatívnak és szórakoztatónak lenni a képernyőn keresztül. Hozzá kell tennem, hogy a gyerkőc akivel mi foglalkozunk speciális nevelést igényel, amely még egy lapáttal rátett az izgalomra. Nagyon érdekes szituáció először találkozni valakivel a képernyőn keresztül. Minden olyan eszköz, ami személyes jelenlétnél segít leküzdeni a kezdeti nehéz, döcögős pillanatokat, az online térben megszűnik. Nem tudtam, hogy készüljek-e már játékkal, kell-e oldani majd a hangulatot, egyáltalán mit tudunk csinálni online? Hol a nagy kórházi doboz, ami mindig tele van ötletekkel? Itt honnan merítkezem majd? A legijesztőbb abba volt belegondolni, hogyha én 21 évesen ennyire izgulok, akkor ő vajon 9 évesen mennyire izgulhat? Szerencsére utólag elmondhatom, hogy felesleges volt minden stresszes pillanat a bevetés előtt, nagyon jól sikerült az első találkozás. 

5. Ki tudnál emelni kedvenc élményeket, pillanatokat?

Októberben kezdtük el a tanulást a kisfiúval és elsődlegesen a matematikában és angolban kérte segítségünket az anyukája. Pont amikor elkezdtük a közös foglalkozásokat, írt a kisfiú egy témazárót, ami sajnos nagyon rosszul sikerült. A következő pár alkalommal rákapcsoltunk a matekra, és igyekeztünk játékosan, azonban közben hatékonyan is haladni, hiszen a javító dolgozat vészesen közeledett. Megígértem neki a dolgozat előtti napon, hogyha most ezt az órát végigtanuljuk, a következőn csak játszani fogunk. Így is lett. Rá pár nappal pedig érkezett az üzenet az anyukájától, benne a fantasztikus százalékkal, amit a kisfiú a dolgozatra kapott. Hihetetlenül büszke voltam rá, és nagyon örültem, hogy láthatja ő is, hogy a kemény munka mennyire megérte e végére. 

Másik kedvenc pillanatom a bevetések előtti néhány perc. Mi a kisfiúval fix időpontban tartjuk a bevetést, minden szerdán 5 órától. Imádom látni mindig már bőven 5 óra előtt, ahogy érkezik az üzenet, hogy ő már itt van! Én már ott vagyok? Hívhat? Mikor hívom? 🙂 

Habár a járványhelyzet mindent megnehezít, mégis rengeteg közös pillanattal, boldogsággal és élménnyel találkoznak, mind Amigók és gyerekek.

Harazin Regina, 2020.12.13.

Amigos Online – Tanulás és játék a távolból is
Cimke:             

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.