„– Ki szeretné elmondani a helyes megfejtést? (…) Peti, áruld el a többieknek az eredményt! (…) Peti?! (…)” – az elmúlt hónapok során mindannyian találkozhattunk ilyen és hasonló helyzetekkel a webkameráink titokzatos-rejtelmes palástja mögé rejtőzve. A végkifejletet is ismerjük már: Peti nem árulta el a megfejtést a többieknek, mert hosszú percekkel ezelőtt elbóbiskolt a laptopja előtt.

Hogyan tudjuk az online órákat és foglalkozásokat izgalmasabbá tenni? Miképpen érezheti magát jobban tanuló és tanító egyaránt a sokszor monotonná váló online tér mezein? Ezekre az igazán aktuális kérdésekre keressük a választ az e heti bejegyzésben, természetesen ihletet merítve az Amigók jól bevált módszereiből.

1. Játék az élet – legyen helye a játéknak az online órákon is!

Emlékszel még, hogy mennyire tudtál lelkesedni, amikor a Tanárnéni megígérte az osztálynak, hogy az óra végén „játszunk majd valami izgalmasat”? Nincs ez másképp a mostani gyerkőcökkel sem – egy ügyesen kitalált készségfejlesztő (vagy csapatépítő) kikapcsolódás a foglalkozások végén csodákat tehet. Scribble, activity, és ezer online társas lehet hűséges barátod, Neked csak időt kell szánnod rá!

2. Naphosszat egyhelyben ücsörögni? Na még mit nem!

Bár elsőre könnyen tűnhet úgy, hogy hozzá vagyunk kötve a székünkhöz – s székünk pedig az íróasztalunkhoz –, ezen is lehet változtatni! Ha a külső körülmények (időjárás, napszak és sok egyéb) adottak, miért ne tartanánk az udvaron vagy az erkélyen az óráinkat? Motiválhatjuk erre a gyerkőcöket is, így pár helyszínváltással felpezsdíthetjük a lassan-lassan kókadó figyelmet. Ha ezekre mégsem lenne lehetőség, egy kis ugrálással egybekötött fejkörzés a kamera előtt is sokat segíthet.

3. Már Te is unod a saját hangod? Hallattasd másokét!

… no de ne vasszigorral, felszólítva a gyerkőcöt az azonnali feleletre! Ha régóta tart már a mondókád és félsz tőle, hogy a túloldalon mind elkalandozóbb gondolatok próbálják befogadni a Te hangodat, kérd ki a gyerkőcök véleményét! „Neked tetszik ez az ötlet?”, „Te máshogyan csinálnád?” és egyéb nyílt végű kérdések hamar visszazökkentik a hallgató füleket és agytekervényeket az itt és mostba. Ne légy frontális, lásd a partnert a többiekben!

4. Változtass rugalmasan!

Ne tarts a spontaneitástól! Betévedt a cicád a hátad mögé? Vedd észre bátran és mesélj róla egy kedves sztorit! Extralelkes a gyerkőc egy sztori iránt, ami frissen történt vele? Hagyd mesélni és fűzd tovább ezt a vonalat az órátok tárgyára! Amilyen statikus és rugalmatlan a számítógép és az okostelefon setup, nekünk annál inkább flexibilisebbnek kell maradnunk – az apró, szokatlan gesztusok és motívumok hosszabb távon csodákra képesek a figyelemmegőrzés terén.

5. Csináld élvezettel s végül élvezni fogod!

Nagy lelki erő és határozottság kell ahhoz, hogy újra és újra bekapcsold a gépedet, elővedd a megszokott dokumentumokat, bejelentkezz a megszokott helyekre és végig güzüld az újabb monoton hétköznapodat… persze így is lehet tekinteni a helyzetre, de csöppet sem érdemes. Találd meg az örömet és az izgalmat a teendőid között: éld meg sikernek az elért apró céljaidat, maradj kíváncsi az előtted tárva-nyitva álló világra, és előbb-utóbb Te is mosolyogni fogsz, és a gyerkőcök a képernyő túloldalán is vidáman fognak visszakacsintani Rád.

Peti is visszakacsint majd, hisz az immár felturbózott órán jobb dolga is akadt, mint mélabúsan csicsikálni a forgószékében…

Ignácz Máté, 2021.03.27.

Az uncsiság ellenszerei, avagy öt tipp az online órák izgalmassá tételére

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.