Leleményesség és vágy az újításra: két olyan tulajdonság, amik mindig is jellemezték az Amigók közösségét. Ez természetesen akkor sem volt másképp, amikor – átevezve az online tér vadregényesebb vizeire – számos, eddig még ki nem próbált formában vágtunk bele a gyerkőcök napjainak színesebbé tételébe. E közös útnak az egyik legkülönlegesebb állomása a TanulTablet Mentorprogram.

Ha össze szeretnénk foglalni, hogy mi a célja a TanulTablet programunknak, minden bizonnyal más-más válaszokat adnánk attól függően, hogy éppen melyik szegletét vizsgáljuk ennek a csodás lehetőségnek. Ebből adódik a program különlegessége és az elsődleges értéke is, hiszen szabad kezet ad a segítő Amigónak és a segített gyerkőcnek egyaránt. No de hogy is néz ki mindez a gyakorlatban?

Mi készül a konyhában? – Regi Amigo és Hanna válaszol…

A vállalkozó szellemű gyermekek számára egyetlen kérdést tettünk fel a program hajnalán: te mit csinálnál egy tablettel? Olyan általános iskolás korú, szerényebb szociális helyzetben élő gyerekeket kerestünk, akik régóta dédelgetnek egy álmot, amelyet azonban eddig a megfelelő eszközök és támogató segítők hiányában nem tudtak megvalósítani. Az elszánt lurkók pályázati úton jelentkezhettek a Mentorok óvó-tanító szárnyai alá, eközben az Amigók már szorgos lázban égtek, hogy ki-ki a saját érdeklődési köre és tehetségei alapján a lehető legjobb mentorpozícióba kerülhessen. Nyár végén – ősz elején indult végül útnak ez az üdítően friss sztori, és mostanra bátran kijelenthetjük, hogy sokkal gazdagodhatott az, aki csatlakozott hozzá – akár Mentoráltként, akár Mentorként.

A Mentorprogram bevetései némiképp hasonlítanak a hagyományos Amigo-bevetésekre, első ránézésre legalábbis mindenképpen. A #2020-as divatnak megfelelően természetesen online találkozunk a gyerkőcökkel, elsődlegesen Viber-en keresztül, a tabletek segítségével tartjuk a kapcsolatot. Minden Amigónak állandó mentoráltjai vannak, akikkel vagy kettesben, vagy csoportosan tart bevetéseket. A gyerekek igényei végtelenül sokszínűek, így a program nagyfokú rugalmasságot követel az Amigóktól is. Nincsen két egyforma bevetés, minden nap újabb lehetőség arra, hogy a lurkók által áhított célhoz közelebb juthassunk.

Jocó és Réka Amigo gondolattérképe az aktuális tennivalókról

A Gyermekek által megfogalmazott célok tárháza is szinte kimeríthetetlen – az egészen gyakorlatias kérésektől kezdve a tanulmányi előmenetelen és a művészi fejlődésen át az idegennyelv tanulásig millióegy vágy képviselteti magát, a Mentor Amigók pedig töretlen lelkesedéssel készülnek óráról órára (szebben fogalmazva találkozóról találkozóra), hogy ismét ihletet adjanak, tanácsokat nyújtsanak át, vagy tudással lássák el Mentorált párjaikat.

Regi Amigo például a „kulináris kalandok” kalauza, aki Hannát hozza közelebb a nemzetközi gasztronómia világához frappánsabbnál frappánsabb módszerekkel, míg Zsófi Amigo a számítógépes képszerkesztőprogramok használatát gyakorolja Annával. Réka Amigo Mazsi Minecraft-os célkitűzéseit – és ezzel a kreatív gondolkodását és terveinek a kitartó megvalósítását – segíti, míg Áron Amigo Bence igen ambiciózus célján, egy kitűnő év végi bizonyítvány megszerzésén fáradozik. Kitti és Réka Amigo jóvoltából Tomi és Jocó válhat profibbá angolból, Kata Amigo rajzolási technikákkal bővíti Kitti tudásának tárházát, míg e cikk szerzője – Máté Amigo – Melánival merül el a különböző irodalmi korszakok és alkotók világában, és versszavalással fejleszti előadói képességeit.

Máté Amigo és Meláni verset olvas, tanul, hallgat…

Mi, Mentorok hiszünk abban, hogy a Gyermekekkel együtt töltött idő alatt értékeket tudunk átadni, új megvilágításba tudjuk helyezni a világ számukra eddig ismeretlen szegleteit. A Gyerkőcök arcára csalt mosolyok, a bevetés végi köszönő szavak és az egyre lelkesebb visszajelzések pedig megerősítenek bennünket abban, hogy a munkánknak értelme, és ebben az értelemben teremtő ereje van.

Egy fontos célért, a megfelelő eszközökkel, jó közösségben tényleg minden megvalósítható.

Ignácz Máté, 2020.11.29.

Leleményesség és újítás – a TanulTablet mentorprogramról