Ha követsz minket Facebook-on vagy Instagramon, biztosan hallottál már az Amigos Miniről. Az online világhoz adaptálódás egyik nagy lépése volt, amikor az Amigos kitárta a kapuit és elindította ezt a programot, melyben elsősorban hátrányos helyzetű általános iskolásoknak tartunk építőjátékos készségfejlesztő foglalkozásokat.

Az Amigos Mini létrehozása egy lenyűgöző csapathoz fűződik, akik e-mail rendszert dolgoztak ki, logisztikai rendszert építettek fel, többszáz gyereket vonzottak be, profi adatbázisokat alkottak, a “miniző” Amigók jóllétéért feleltek és izgalmasabbnál izgalmasabb tananyagokat gyártottak. Rozmanicz Lisa, Miniért felelős Amigo kezei alatt munkálkodott a csodacsapat: Raschek Csanád, Sólyom Nóri, Schmidt Máté, Papp Lili, Lukács Benedek, Nagy Kriszti, Veres Andris, Al-Nuwaihi Dani, Gyebnár Katica, Harazin Regi, Kárpáti Kristóf és Máté Kata Amigók. A csapat egy kis pihenőre vonul, és ennél a hatalmas évértékelős mérföldkőnél kérdeztem őket a szervezésről és kedvenc élményeikről. 

1. Az Amigos Mini egy teljesen új projekt volt, és a kezdetektől kellett felépíteni az egész rendszert. Mi volt az oka, hogy mégis ezt a kihívást választottad?

Csanád: Kíváncsi voltam, hogy milyen történeteket tudunk majd kitalálni, milyen feladatokat fogunk adni a gyerekeknek amiket ők is igazán élveznek. Azt hiszem a Mini korosztályával lehet a legjobban megvalósítani a játszva-tanulást, és ebben mindenképp részt akartam venni. 

Nóri: Mindig nagyon szerettem az olyan feladatokat, ahol még szabad az ötletelés, nincs eldöntve semmi, és az alapoktól lehet felépíteni az egész konstrukciót. Kihívás volt számomra, hogy megtaláljuk azt a módot, ahogyan a legjobban be lehet vonni a gyerekeket, a legélvezetesebben és hasznosabban lehet eltölteni velük az adott időkeretet. 

Kata: 3,5 éve vagyok Amigo, és szinte nem volt olyan félév, hogy ne lettem volna a tananyag csapat tagja. Nagyon szeretem, hogy teljesen más gondolkodású és hátterű Amigók összeülnek, és megalkotnak egy izgalmas tananyagot. A Mini kapcsán ez fokozottan igaz volt, mégis úgy alakult, hogy az egyetem mellett nem tudtam csatlakozni a pilot programhoz. A pilot végével azonban Lisa megkeresett, hogy nem lektorálnám-e a tananyagot, és mivel addigra úgy éreztem, hogy ismét beleférne az időmbe, örömmel csatlakoztam a csapathoz. 

Máté: Amigókkal együtt dolgozni egyáltalán nem munka feeling. Szerintem mindenkinek egy nagy motiváció volt az, hogy ez tényleg egy vadiúj projekt, mindent a szervező csapatnak kellett kitalálni. Bár közrejátszott a személyes motivációmban ez is, de alapvetően maga a környezet húzott magával.

Dani: Még alig néhány hónapja voltam Amigo, és úgy tűnt a közeljövőben nem is fogok eljutni kórházba. Fontos volt számomra hogy úgy érezzem van értelme annak, hogy itt vagyok és a Mini egy tökéletes kihívást jelentett erre. A másik oldalról pedig a szakmai oldala is nagyon izgalmasnak tűnt, úgyhogy alig vártam hogy nekiálljunk!

Lisa: Pont ez! Az Amigos ellátott vászonnal, festékkel, céllal, de az ecsetvonásokban óriási szabad tér volt.

Mesélj egy kicsit a te “területedről”! (logisztika, kommunikáció, tananyag, szervezés, IT….)

Csanád: A tananyagfejlesztésben dolgozom, ami nagyon jó választásnak bizonyult nekem. Havonta többször is összeülünk, hogy kitaláljunk valami egészen új témakört amiből egy izgalmas történetet alakíthatunk a gyerekeknek. Ezeken a meetingeken igazán nagy helyet kap a kreativitás és én magam is meglepődtem már sokszor, hogy milyen jó történetet hoztunk létre akár 30 perc alatt. Miután elkészültünk a történettel és a feladatokkal, összeállítom a prezentációt, ahol szerencsére szabadon gyakorolhatom az egyik kedvenc hobbim, a képszerkesztést. 

Nóri: Nekem a pilot anyagok kidolgozásában volt komolyabb szerepem, én készítettem el az első óratervet, ami mesére épült. Szerencsére az ötlet nagyon megtetszett a többieknek, és a gyerekeknél is bevált, így ebben a szemléletben folytattuk az ötletelést. Nagyon jó volt látni, ahogy mindenkiből újra előbújik a gyerek, és színesebbnél színesebb történeteket kreálunk, képzeletben mi is kicsit átéljük a kalandokat a gyerekekkel. 

Kata: A tananyagok megalkotásában veszek részt, az alaptörténetről való ötleteléstől a konkrét feladatok kitalálásán át az Amigóknak szervezett képzésig. Ráadásul gyógypedagógusként “szakmai szemmel” is nézem a tananyagot, törekedve arra, hogy az életkori és fejlődési sajátosságokat figyelembe véve olyan foglalkozást alkossunk hónapról hónapra, amely egyszerre fejlesztő és szórakoztató a gyerekek számára.

Máté: Az én feladatom legfőbb hangsúlya a csapaton volt, ez pedig azt gondolom mindent elmond magáról. Tartani a kapcsolatot az ország összes miniző Amigójával, megoldani a felmerülő problémákat, beosztást készíteni. 

Dani:A tananyag és az Amigók jólétének felelőse vagyok, de a legizgalmasabb az egészben, hogy egyik területen se vagyok egyedül. Nem is igazán menne a segítő kezek nélkül, akik a munka oroszlánrészét végzik, és lényegében biztosítják, hogy minden hónapban legyen izgalmas tananyag és Amigók akik átadják ezt az anyagot a gyerkőcöknek. Az önálló feladataim még az indulás előtt és elején kaptak nagyobb hangsúlyt, amikor megálmodtuk a támogató rendszereket.

Lisa: Csapatösszefogóként a szervezőkön keresztül felelek az ő, a gyerekek, az Amigók és a Mini, mint rendszer jóllétért, amibe minden is beletartozhat, de a háttérben meghúzódó statisztikáktól kezdve a stratégiai tervezésen át a foglalkozástartásig mind igazán hálás feladatok.

Mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást és a legnagyobb lehetőséget?

Nóri: A legnagyobb kihívás számomra az online működés jelentette, érdekesmód jobban zavarban vagyok videóhívásos formában, mint élő interakciók esetén. Talán az aggasztott, hogy nehezebb lesz így bevonni a gyerekeket, kevésbé fogjuk érezni, hogy mennyire élvezik, vagy (ne adj’ isten) unják a programot. Szerencsére azonban ez a félelmem alaptalannak bizonyult, a gyerekek lelkesedése még ilyen közvetett formában is hamar nyilvánvalóvá vált. A zárkózottabb gyerekek megszólítására kellett talán több külön figyelmet fordítanunk, hogy sikerüljön őket is a játék részesévé tennünk, anélkül, hogy zavarba hoznánk őket a rájuk irányuló figyelemmel. Ugyanakkor számomra – leendő gyermekpszichológusként – ez jelentette a legnagyobb lehetőséget arra, hogy kipróbálhassam magam.

Kata: Bármennyire is furcsán hangzik egy online tananyag kapcsán, de maga a digitális tér. Azok a dolgok, amelyek személyesen tök jól működnek, egészen másként hatnak az online világban, igaz ez a szervezési feladatokra is, és a tananyagra is. Nekem több hétre volt szükségem, hogy megszokjam, teljesen más módon kell gondolkodnom a Mini kapcsán, mint a korábbi Amigos tananyag csapatokban.

Máté: Mondhatnám azt, hogy az Excel, mert az sajnos még a mai napig kihívást jelent számomra, akármit kell benne csinálni, de viccet félretéve talán az volt a legnagyobb kihívás, hogy a lehető legjobban teljesítsünk az összes Amigo felé, mindenkinek igyekeztünk a legkomfortosabb beosztást nyújtani, ha valami közbejött, akkor a leggyorsabban találni új Amigót (de azért ez rugalmasan ment, lévén a csapatnak). A legnagyobb lehetőség pedig nálam ugyanaz, mint a legtöbb háttércsapatban, olyan készségeket fejleszthetek, tanulhatok, ami nagyon távol áll a jelenlegi tanulmányaimtól.

Lisa: Nagy kihívásnak éltem és élem meg a feladatok kiszervezését, nehezen találom meg, hogy hol van az elég és hol és hogyan vonjak be még segítő kezeket. A legnagyobb lehetőséget számomra a tananyagfejlesztés jelentette az elején, amikor kitaláltuk, hogy milyen alappillérei legyenek a Mininek. Ebben éreztem leginkább az alkotói munkára való pozitív visszacsatolást, hisz a gyerekek igazán őszinték tudnak lenni.

Tartottál Amigos Mini foglalkozást? Ha igen, van kedvenc élményed? Miket szeretsz a minis bevetésekben?

Csanád: Nagyon szeretem a foglalkozásokban, hogy bár csak 1 órát töltünk együtt a gyerekekkel, egy képernyőn keresztül, gyakran össze tudunk velük barátkozni ennyi idő alatt is. Nem egyszer volt már, hogy ugyanazzal a gyerkőccel találkoztam két külön hónapban is és megörültünk egymásnak, hogy ismét találkozunk.

Nóri: Igen, a pilot idején tartottam foglalkozásokat. Szeretem látni azt, ahogyan a gyerekek megnyílnak, és beleélik magukat a történetbe. Szeretem, amikor kiül az arcukra az öröm és a büszkeség, ha jól oldanak meg egy feladatot. És szeretem azt is, amikor a bizalmukba fogadnak, és mesélni kezdenek az álmaikról, a kedvenc játékaikról; tulajdonképpen beavatnak a saját kicsi világukba. 

Kata: A Mini indulásától kezdve tartok foglalkozásokat, így nagyon sokféle élmény ért. Nagyon szeretem, hogy legtöbb esetben a gyerekek akkor találkoznak először velünk és a többi gyerekkel is, mégis olyan fesztelenséggel indítunk, mintha ezer éve ismernénk egymást.

Máté: Számomra a legjobb ezekben a bevetésekben az, hogy kicsit megidézte a kórházi feelinget, amit ugye most a vírushelyzet miatt már jó ideje el kellett hagynunk. A gyerekek olyan erőt és lendületet tudnak hozzáadni a mindennapokhoz, ami nagyon hiányzott már. Nem igazán tudnék kiemelni egy-egy pillanatot, minden gyerkőcnek megvan a saját varázsa, a saját kis mondandójuk, ami szuper élményeket varázsol az összes foglalkozásra.

Dani: Ennél nehezebb kérdést nehéz elképzelni. Egyrészt imádom látni, hogy amiért dolgozunk a háttérben, az utána működik a gyakorlatban és élvezik a gyerekek. A másik oldalról ha mégis ki kéne emelnem egyet, akkor azt alkalmat mondanám, amikor a foglalkozás után az Amigótársammal maradtunk egy kicsit beszélgetni néhány kis kalandorral és ők természetes az egész szekrény kockagyűjteményt kipakolták, hogy elmeséljék nekünk miket és hogyan építgetnek a hétköznapokban.

Lisa: Minden foglalkozás egy egyedi kis gyöngyszem, hisz ha visszatérők is a gyerekek és már találkoztam is velük, mégis mindig újat mutatnak! Kedves emlékem, hogy egy lurkóval, hogy a világ legtermészetesebb hanglejtésével válaszolta meg a kérdésünk, hogy ,,Ha a világon bárhová mehetne, hova utazna legszívesebben?”

Gyerkőcünk: ,,Fagyizni!!”

Szerinted miben mérhető az Amigos Mini sikere? Elérte a program ezeket a célokat? Ha igen, akkor vajon miért működhet ilyen jól?

Nóri: Úgy gondolom, hogy ha csak egy gyerkőcnek szebbé tettük a napját, már megérte elkészíteni a programot. Ettől függetlenül persze fontos mutató számunkra, hogy hány gyermek jelentkezik a foglalkozásokra, közülük hányan készítik el a játékos házi feladatokat, mit tartalmaznak a szülők visszajelzései. Szerencsére a program népszerű, ilyen szempontból tehát célt értünk. Ettől függetlenül mindig mindenen lehet még javítani, és a Mini esetén is erre fogunk törekedni a továbbiakban.

Máté: Azoknak a gyerekeknek, akik részt vesznek ebben a programban ugyanúgy el kellett hagyni pár dolgot a jelenlegi helyzet miatt. Ugyanúgy redukálni kellett a bandázások számát, és bár online nyilván nem ugyanolyan az a bandázás, mint a való életben, de azt hiszem hogy ez is hatalmas örömet tudott okozni.

Dani: A Mini sikerét szerintem az jelenti, hogy egy sokkal ingerszegényebb, mentálisan megterhelő környezetben tudtunk teremteni valamit a gyerekeknek, ami miatt várják a hétfő, a keddet vagy bármelyik napot, amikor épp foglalkozásuk van. Nem maradtak Amigók nélkül még ebben a helyzetben sem, és a visszajelzések alapján azt mondanám, hogy ezt nagyon nem bánták!

Alig várjuk mit hoz a jövő az Amigos Mini számára! Ha a többi programunkról is olvasnál, itt találhatsz egy bejegyzést az Amigos Online-ról, az Amigos Extráról, és a TanulTablet mentorprogramról.

Harazin Regi, 2020.12.19.

Ismerd meg az Amigos Minit!
Cimke:                                                 

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.